Obrazek

Jeśli umiejętnie wykorzystamy przysługujący nam w pracy urlop, to w przyszłym roku możemy zyskać w sumie aż miesiąc wolnego. Które daty planować z rozwagą?

Reklamy

Śliwki: dla lepszego trawienia i jędrnego ciała

Ojczyzną śliwek jest Azja, a do Europy przywędrowały ponoć wraz z Aleksandrem Macedońskim, czyli na tyle dawno temu, by nasze organizmy nauczyły się w pełni wykorzystywać ich zalety.

Wśród wielu odmian śliwek (renklody, mirabelki, węgierki, etc.), różniących się nie tylko wielkością, ale i smakiem, możesz swobodnie wybrać te, które najbardziej pasują akurat twojemu podniebieniu. Ich walory zdrowotne są bowiem bardzo zbliżone.
Śliwki dla błonnika

Jeśli szukasz doskonałego źródła błonnika, postaw na śliwki suszone, gdyż świeże zawierają średnio 1,6 g na 100 g (czyli mniej niż jabłka), ale już ususzone, bez pestki, ponad 16 g.

Pektyny zawarte w śliwkach to doskonały środek przeciw zaparciom, przeczyszczający, a także neutralizujący negatywny wpływ nadmiaru kwasów trawiennych (co działa zbawiennie choćby na pęcherzyk żółciowy).

Wiadomo, że regularne spożywanie śliwek może wyraźnie obniżyć ryzyko choroby nowotworowej jelita grubego. Ubiegłoroczne badania naukowców z Teksasu sugerują, że śliwkowy miąższ działa profilaktycznie (a nawet wspomaga leczenie) w przypadku raka piersi.

Pektyny typowe dla śliwek, poza wspomnianym już korzystnym wpływem na układ trawienny, hamują skutecznie wchłanianie cholesterolu, a potem pomagają go wyrugować z organizmu. Zapobiegają więc miażdżycy i chorobom serca.
Śliwki i antyoksydanty

Działanie antynowotworowe śliwki zawdzięczają antyoksydantom: witaminom A i E i polifenolom. Dzięki nim możemy dłużej cieszyć się zdrową, jędrną skórą. Dotlenianie komórek zapobiega bowiem ich obumieraniu i przedwczesnemu starzeniu tkanek. Witamina E uchodzi też za źródło seksapilu.

Śliwki są słodkie, mają sporo kalorii i nie są owocami dedykowanymi chorym na cukrzycę. Natomiast bezkarnie ich smakiem mogą cieszyć się ci, którzy chorują na kamicę nerkową (śliwki działają moczopędnie) i reumatoidalne zapalenie stawów (jako zdrowa przekąska, o działaniu oczyszczającym), lub mają zszargane nerwy (zawarte w nich witaminy z grupy B wspierają układ nerwowy).

 

Nie tylko jabłka. Nadchodzą najlepsze polskie owoce

Pozwalają trzymać wagę w ryzach, zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, łagodzą drobne dolegliwości. Rodzime dary jesieni są dla nas najlepsze.
Te owoce rządzą jesienią. Słusznie? Te owoce rządzą jesienią. Słusznie?


Nie tylko jabłka. Nadchodzą najlepsze polskie owoce
Wybrańcy demonów, przybysze z Azji, przysmaki przeklęte, czyli nasze najlepsze owoce. Warto je jeść z wielu powodów. I lepiej poznać, bo sporo informacji może cię zaskoczyć.

Oto owocowa trójka na medal. Smaczna, zdrowa i niedoceniana. Te owoce pozwalają trzymać wagę w ryzach, zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, łagodzą drobne dolegliwości. Rodzime dary jesieni są dla nas najlepsze, nie tylko dlatego, że wspieramy polskie rolnictwo.

Ziemniak nie tuczy. Burak nie leczy raka. Seler uspokaja. Jesienne warzywa i ich tajemnice

Ziemniak: zdrowszy, niż myślisz!

Kartofle są obwiniane za nadwagę, choroby cywilizacyjne czy problemy trawienne. Z pewnością nie zasłużyły na tak złą sławę. Wręcz przeciwnie.

Dołącz do Zdrowia na Facebooku!

Ziemniak: niewiele kalorii

Dorodny ziemniak, taki jesienny, waży ok. 100 g. Jego wartość kaloryczna to 80-90 kcal.

Niby niemało jak na warzywo, ale mnóstwo produktów, których nikt nie obwinia za negatywny wpływ na naszą sylwetkę, dorównuje mu kalorycznością, a nawet przewyższa. Choćby: serek tofu (125 kcal w 100 g), awokado: 160 kcal, kolba kukurydzy: 110 kcal, kiełki soczewicy: 120 kcal, serek owocowy: ok. 100 kcal, dorsz świeży: 78 kcal (wędzony już 94 kcal).

Czy to oznacza, że te produkty są niezdrowe i tuczące? Nie! Kalorie (skorzystaj z tabeli) mają znaczenie, ale nie tylko one i nie ma sensu ich przeceniać.

Ziemniak: sporo dobrego paliwa

Zadaniem ziemniaka w diecie człowieka, podobnie jak innych źródeł węglowodanów złożonych, jest dostarczanie paliwa. Ma być odżywczy (i jest!), a tuczący bywa wtedy, gdy źle go przyrządzimy: podamy jako frytki, okrasimy skwarkami, zawiesistymi sosami, usmażymy w głębokim tłuszczu, etc. Sam ziemniak to głównie woda (aż 77%) i węglowodany (18 proc.), w większości skrobia. Zawiera jeszcze 2 proc. białka, 1,5 proc. błonnika i znikome ilości tłuszczu (0,1 proc.).

Zasadniczo białka roślinne nie są tak dobrze przyswajane jak zwierzęce, ale te zawarte akurat w ziemniakach to chlubny wyjątek. Podane ilości są oczywiście orientacyjne, bo zawartość poszczególnych składników w ziemniakach zależy od wielu czynników, w tym sposobu przechowywania, odmiany, etc. Dla przykładu: im młodszy ziemniak, tym więcej w nim wody.

Ziemniak to skarbnica witamin i minerałów. Zawiera choćby potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B, witaminę D, K i C. Tej ostatniej jest naprawdę sporo. Wprawdzie znacznie ubywa jej podczas gotowania, jednak straty będą znacznie mniejsze, gdy ziemniaki w celu ugotowania wrzucimy już do wrzątku, a nie do zimnej wody.

Najlepiej gotować ziemniaki w łupinach i na parze. Tracą wtedy tylko 10 proc. witaminy C, a gotowane bez skórki, są pozbawione 1/4 początkowej ilości witaminy. Czyli ile? Przeciętna porcja ziemniaków na talerzu osoby dorosłej pokrywa 40 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Uwaga! Niemal bez wartości witaminowych pozostają ziemniaki ucierane na tarce (np. na placki), gdyż dochodzi do ich utlenienia.

Najlepiej przyswajane są ziemniaki pieczone w łupinach. Zaleca się ich jedzenie nawet osobom otyłym. Wyśmienitym daniem dla odchudzających są takie ziemniaki maczane w chudym jogurcie (a nie polewane masłem!) i obficie posypane ziołami (przyprawy przyspieszają przemianę materii).

Ziemniak: dla zdrowia

Spożywanie ziemniaków ma niebagatelny wpływ na układ pokarmowy, krwionośny, nerwowy i moczowy. Wpływ pozytywny.

Przyjacielem serca jest niewątpliwie zawarty w ziemniakach potas, który obniża ciśnienie tętnicze. Z nadciśnieniem pozwala też ziemniakom walczyć substancja o nazwie kukoamina.

Magnez korzystnie wpływa na nastrój, ale dla pracy mózgu z pewnością większe znaczenie mają dobre węglowodany. Skrobia rozkłada się wolno, więc dłużej cieszymy się uczuciem sytości, a poziom cukru we krwi jest pod kontrolą (od ziemniaków nam nagle nie skoczy).

Ziemniaki są tak łagodne dla układu pokarmowego, że zaleca się je jako element diety lekkostrawnej, np. po zatruciu, u osób z chorobą wrzodową. Działają moczopędnie, zatem są wskazane dla osób, które mają problemy z drogami moczowymi. Przeciwwskazaniem jest jednak niewydolność nerek, gdy lekarz zaleca ograniczenie spożycia potasu.

Nie graj w zielone!

Uważaj na ziemniaki, których skórka jest zabarwiona na zielono. To znak, że uaktywniła się solanina, substancja szkodliwa, typowa dla długo, niewłaściwie magazynowanych warzyw. Jest nawet podejrzewana o działanie rakotwórcze, z pewnością może podrażniać żołądek i powodować bóle głowy. Lepiej nie spożywać zzieleniałego miąższu ziemniaka.
Moc barwników owoców i warzyw. Który kolor najzdrowszy?

 

Różany tonik do twarzy Evree Magic Rose – Co warto o nim wiedzieć

Każda kobieta wie, że odpowiednio oczyszczona skóra twarzy to podstawa każdej pielęgnacji. Jednak wiele z nas nie zdaje sobie sprawy jak ważne jest regularne stosowanie toników do twarzy. Wydaje nam się, że jest to zbędny i niepotrzebny produkt. Nic bardziej mylnego!

Co daje stosowanie toników

Jest produkt, który stosuje się bezpośrednio po wykonanym zabiegu oczyszczającym, takim jak peeling. Warto pamiętać, że tonik nie jest produktem myjącym, dlatego nie może być stosowany jako środek zamienny żeli do mycia twarzy.

Tonik ma zadanie oczyścić skórę z pozostałych zanieczyszczeń, z którymi nie poradził sobie nasz żel myjący oraz przygotować skórę do aplikacji kremu, serum czy maski. Tonik doskonale orzeźwia i odświeża skórę, pomaga zachować odpowiedni poziom pH naskórka, poprawia przepływ krwi, oczyszcza i zamyka pory skóry.

Jaki tonik do twarzy wybrać 

Przy zakupie tego produktu warto zwrócić na jego właściwości tonizujące i pielęgnujące. Doskonałym preparatem, który spełnia te wymagania jest tonik różany Evree.

Jego główne zalety to:

Wzmacnia skórę, poprawia jej kondycję i odmładza

Odświeża skórę i nadaje makijażowi naturalne wykończenie. 

Wycisza zaczerwienienia

Wzmacnia naczynia krwionośne

Łagodzi i przynosi komfort, delikatnie napina skórę

Posiada wygodny atomizer

Według wielu opinii zamieszczonych na popularnym portalu o urodzie produkt nie tylko spełnia wszystkie wymienione wyżej zalety, ale również posiada bardzo ładny zapach oraz doskonale koi podrażnioną skórę.

Jest to chyba pierwszy tonik, którego naprawdę używam, rano i wieczorem, każdego dnia. Nie podrażnia, a wręcz koi moją wrażliwą skórę, no i dzięki opakowaniu z atomizerem nie muszę dodatkowo podrażniać jej wacikiem. I jeszcze ten cudowny zapach, szkoda tylko, że nie utrzymuje się długo 😦

Począwszy od super opakowania (może aplikuje troszkę za dużo produktu przy jednym naciśnięciu atomizera, ale nie jest źle), przez ŚWIETNY zapach, aż do super czucia odświeżenia i odprężenia. Cena bardzo zachęcająca, skład w porządku. Nie ma się do czego przyczepić 🙂 Mój HIT!

Tonik z Evree zakupiłam razem z olejkiem różanym. Postanowiłam używać go po dokładnym demakijażu i umyciu twarzy również różanym mydłem które zostawia efekt „piszczącej” skóry. Skóra po spryskaniu tym tonikiem jest uspokojona, nawilżona delikatnie i przygotowana do dalszych zabiegów. Co więcej uwielbiam jego zapach i formę atomizera.
Jak dla mnie same zalety łącznie z kwasem hialuronowym w składzie.

Jeśli szukasz produktu, który spełni wszystkie te wymagania. Warto pokusić się o zakup właśnie tego kosmetyku.

Jelita to drugi mózg! Wszystko, co trzeba wiedzieć o brzuszku maluszka

W pierwszych latach życia organizm dziecka bardzo intensywnie się rozwija. Po przyjściu niemowlęcia na świat jego układ pokarmowy wciąż dojrzewa! Dowiedz się, jak ważne jest jego odpowiednie funkcjonowanie i jak każdego dnia mama może wspierać jego pracę. Odkrywamy wielkie tajemnice małego brzuszka!

• Układ pokarmowy niemowlęcia, choć jeszcze niedojrzały, podejmuje się realizacji swoich podstawowych funkcji, czyli trawienia i wchłaniania przyjmowanych pokarmów. To nie lada wyzwanie!• Żołądek maluszka potrzebuje odpowiedniego sposobu żywienia, dopasowanego do jego potrzeb. Aby wspierać prawidłowy rozwój niemowlęcia, w tym jego układu pokarmowego, rodzice powinni zadbać m.in. o odpowiednią dietę dziecka.

• Prawidłowo funkcjonujący brzuszek ma ogromne znaczenie dla harmonijnego rozwoju i dobrego samopoczucia dziecka.

Wielkość brzuszka

Układ pokarmowy niemowlęcia rozwija się bardzo dynamicznie. Objętość żołądka w pierwszym tygodniu życia to jedynie 5-7 ml (wielkość małej wiśni), a po zaledwie miesiącu to już 80-150 ml – czyli tyle, co kurze jajo! To dlatego w pierwszych miesiącach życia jednorazowa ilość pokarmu potrzebnego do zaspokojenia głodu niemowlęcia jest tak niewielka.

Najlepszy pokarm dla brzuszka

Mały brzuszek jest bardzo delikatny i wrażliwy. Właśnie dlatego najlepszym pokarmem dla niemowlęcia jest mleko mamy (które powinno był wyłącznym pokarmem maluszka przez 6 pierwszych miesięcy jego życia) – dostarcza bowiem składniki odżywcze istotne dla pracy dojrzewającego układu pokarmowego. Z innymi pokarmami brzuszek niemowlęcia mógłby sobie jeszcze nie poradzić – ilość i aktywność wydzielanych enzymów trawiennych (to one odpowiedzialne są za rozkładanie składników pokarmowych na proste cząsteczki, które mogą być wchłonięte w jelitach i odżywienia całego organizmu) nadal się rozwija. Wydajność jakże skomplikowanego procesu trawienia i wchłaniania pokarmów wciąż się kształtuje, ponieważ układ pokarmowy dziecka osiągnie pełną sprawność dopiero około 5-7 roku życia.

Jelita – „drugi mózg”

Tak, to prawda! Jelita oplata skomplikowana sieć neuronów, występują tam również liczne neuroprzekaźniki. To w jelitach wytwarza się 95% serotoniny, czyli hormonu szczęścia, który odpowiada za nastrój . Dodatkowo w układzie pokarmowym wydzielane są liczne substancje, które oddziałują na ośrodek głodu i sytości w mózgu.

Tajemnica bariery ochronnej brzuszka

Wspieranie odporności w pierwszych latach życia dziecka jest bardzo istotne – co ciekawe, jednym z ważniejszych organów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie układu immunologicznego są jelita! To w brzuszku zaczyna się odporność malucha – w układzie pokarmowym znajduje się około 70-80% wszystkich komórek odpornościowych organizmu .

Dla dobra brzuszka maluszka

Wiedza o tym, że mleko mamy jest najlepszym pokarmem dla niemowlęcia, jest powszechna – jednak wiele mam z uzasadnionych powodów nie może karmić własnym mlekiem. W takich przypadkach kobieta powinna karmić niemowlę mlekiem modyfikowanym dopasowanym do potrzeb małego brzuszka.

Podziękowania za przygotowanie artykułu dla ekspertów Bebiko.

Jak nieświadomie zwiększasz swoje szanse zachorowania na osteoporozę

Osteoporoza kojarzy nam się głównie z podeszłym wiekiem. Wydaje nam się, że jest nieunikniona. To duży błąd, ponieważ kluczowe znacznie mają nasze nawyki. Na stan kości, ich gęstość i wytrzymałość pracujemy każdego dnia. Dowiedz się, jakie błędy popełniamy najczęściej i jak nieświadomie zwiększamy swoje szanse zachorowania na osteoporozę.

Osteoporoza to choroba, wynikająca ze znacznego osłabienia kości. Gdy stają się kruche, a ich gęstość maleje, bardzo łatwo o złamanie. I nie mówimy tu o poważnych urazach, a o zwykłych czynnościach. U osób z zaawansowaną osteoporozą może dojść do złamania podczas przenoszenia nieco cięższych rzeczy, wysiadania z auta, ćwiczenia jogi. Na osteoporozę znacznie częściej chorują kobiety niż mężczyźni.

Złamania najczęściej dotyczą kręgosłupa, kości przedramienia i szyjki kości udowej, ale mogą pojawić się także w innych miejscach. Utrata gęstości mineralnej kości jest normalnym procesem, który pojawia się wraz z wiekiem, jednak można spowolnić ten proces i wzmacniać swój układ kostny.

Wszyscy wiemy, że nasze kości potrzebują m.in. wapnia, witaminy D i K. Niewiele osób ma jednak świadomość, że nasze codzienne nawyki i styl życia mogą przyczyniać się do rozwoju osteoporozy. Oto kilka przykładów.

Osteoporoza – jak zwiększamy ryzyko zachorowania?

  • Dieta wysokobiałkowa może powodować wydzielanie większej ilości wapnia przez nerki. Ponieważ wapń jest jednym z podstawowych budulców kości, ta utrata wapnia może przyczynić się do zmniejszenia gęstości mineralnej kości, co może prowadzić do osteoporozy.

  • Innym czynnikiem dietetycznym, który może przyczyniać się do utraty masy kostnej, jest zbyt duża ilość soli. Dieta obfitująca w słone przekąski i potrawy podnosi ciśnienie krwi. Ponieważ nerki pracują nad wydalaniem sodu, wapń również jest usuwany z krwioobiegu.

  • Witamina D jest niezbędna, aby organizm skutecznie wchłonął i używał wapnia, jednego z fundamentalnych elementów budulcowych kości. Dlatego też unikanie słońca i rezygnacja z suplementów z witaminą D sprzyja rozwojowi osteoporozy.

  • Niski poziom spożycia alkoholu może być korzystny dla zdrowia kości, ale więcej niż kilka drinków dziennie ma odwrotny skutek. Zbyt dużo alkoholu może utrudnić wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. Wpływa także na trzustkę i wątrobę, zaburzając zarówno poziom wapnia, jak i witaminy D. Alkohol może również wpływać na różne hormony w organizmie. Poziom kortyzolu może się zwiększać, co może prowadzić do obniżenia gęstości mineralnej kości.

Osteoporoza – profilaktyka

Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na osteoporozę, należy m.in. wyeliminować niekorzystne czynniki, omówione powyżej. Działania profilaktyczne obejmują:

  • dostarczanie organizmowi dużych ilości wapnia, witaminy D i fosforu,

  • rozsądne spożycie białka, ponieważ ma wpływ na zdrowie kości, jednak spożywane w dużych ilościach przyczynia się do zwiększonego wydalania wapnia,

  • zerwanie z nałogami – odstawienie alkoholu i papierosów,

  • regularną aktywność fizyczną, ponieważ kość jest żywą tkanką, która dopasowuje się do danych warunków,

  • unikanie złamań i urazów.

FOTOGRAFIE

Fotografia - lubię to

Jolanta Fujawa

O depresji, wychodzeniu z niej, ludziach, rodzinie, przyjaźni, szczęściu i poszukiwaniu sensu życia.

wRodzinie.pl

portal z wartościami

Natury patent

Niesforna furiatka ze skłonnością do dziwactw

Alek Skarga Poems

Poezja w słowach i obrazach

swiatkobietkiblog.wordpress.com/

Blog, w którym znajdziecie przepisy kulinarne, amatorskie fotografie i pomysły na czas wolny.

Kałuże i Róże.

Szukam sensu w Krakowie.

saberblog

sabera myśli zapisane, czyli internetowa ziemia obiecana współczesnego narcyza i lansera

Moje marzenia i wspomnienia

oraz to co lubię:Piękne ogrody i domy

janmuzyka

Just another WordPress.com site

Bałkany znane i nieznane

Jeśli interesują Cię ciekawe zakątki, obyczaje z nutką orientu i smaki kuchni bałkańskiej - to miejsce dla Ciebie. Jeśli lubisz świat retro, satyrę i kryminalne historie oparte na faktach - znajdziesz je na tej stronie.

Wspomnienia

O Mamie i Tacie i z dzieciństwa

Sfera Piękna

by Kamila Grubba

Antropozofiablog

Rudolf Steiner, Antropozofia i inne

Człowiek Renesansu

"Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to że mierzymy za nisko i cel osiągamy"